U objednávek nad 999 Kč můžete nyní využít zvýhodněnou cenu dopravy 39 Kč na všechna výdejní místa PPL.

Proč si s dětmi založit zápisník o přírodě?

Tvorba zápisníků o přírodě není u nás příliš známá, a to je velká škoda. Jde totiž o skvělý způsob, jak využít kreativitu dětí (i dospělých) ke zkoumání světa kolem nás.

Tvorba zápisníku o přírodě je podobná scrapbookingu, při kterém se využívá různých výstřižků, fotek, textů a kreseb k zachycení vzpomínek. Při tvorbě zápisníku o přírodě je naší inspirací příroda kolem nás. Je to skvělý způsob, jak můžeme zaznamenat to, co v přírodě vidíme a učit se tak pozorováním.

Do zápisníku si můžeme zaznamenat cokoli, co nás zaujme.

Při zaznamenávání světa kolem nás se děti naučí mnoho o přírodě a o místě, kde žijí. Navíc si procvičí také spoustu důležitých dovednosti, třeba:

  • Soustředit se na jednu konkrétní činnost
  • Postupně, samostatně a dlouhodobě pracovat na určitém úkolu
  • Dívat se kolem sebe a všímat si drobností
  • Systematicky si zaznamenávat své poznatky

Co potřebuji pro založení zápisníku?

K tomu, abychom mohli začít pracovat na vlastním přírodním zápisníku, potřebujeme jen velmi málo pomůcek. Pro začátek nám bude stačit deníček, tužka a pár pastelek. Někdy se hodí také metr nebo pravítko na měření rozměrů.

Pokud se chceme do tvorby více ponořit, můžeme použít mnoho dalších pomůcek, kreativitě se meze nekladou, záleží zejména na zvolené technice. Okolní přírodu můžeme zachytit kreslením uhlem, malbou akvarelem nebo si udělat radost a koupit si třeba velkou sadu kvalitních pastelek. Některé drobné a ploché předměty pak můžeme do deníku vlepovat a může se nám tak hodit lepidlo, lepící páska, různé samolepky na dotvoření a podobně. 

Jak vypadá práce na zápisníku?

Nejdůležitější je, aby nás vytváření zápisníku bavilo, proto se vždy zaměříme na to, co nás v přírodě zaujme. Tuto věc (nebo třeba děj) se pak snažíme různými způsoby zachytit. Jak to uděláme, to je čistě jen a jen na nás, hlavně nás to musí bavit.

Do zápisníku určitě patří texty, můžeme vymyslet třeba i báseň. Velmi důležité jsou také kresby a malby.  Pokud je to možné, můžeme využít i různých obtisků nebo do deníku vlepovat např. vylisované květiny. A když nemůžeme rostlinu utrhnout a vylisovat, protože je moc velká nebo je vzácná, můžeme do deníku nalepit třeba jej její fotografii nebo si nakreslit třeba jen nějakou její část. Na stránky můžeme také nalepit různé prospekty z informačních center nebo výstřižky z nich.

Jak najdu správné téma?

Vše je na nás a existuje nekonečné množství témat, na která se můžeme zaměřit. Můžeme si např. vybrat nějaký malý detail na rostlině a ten prozkoumat u několika různých druhů rostlin (třeba květy, listy nebo trny), nebo můžeme zkoumat jeho vývoj v čase (např. poupě, květ, odkvetlý květ). Každý si téma vybírá podle svého, jde opět o to, aby jej dané téma zaujalo. Pokud nás téma baví, máme velkou šanci, že se do práce ponoříme, zapomeneme na čas a prozkoumáme vybrané téma opravdu do hloubky (pro děti to platí dvojnásob).

Výběr tématu je závislý také na ročním období. Na jaře se můžeme věnovat kvetoucím rostlinám v našem okolí a na podzim zase listům a plodům.

Jaké informace by v zápisníku neměly chybět?

Ideální je, když si do deníčku vždy poznačíme místo a datum pozorování. Můžeme si zapsat také počasí.

Také je dobré pokusit se určit všechny zachycené organismy, ať už jde o rostliny nebo třeba o hmyz. To nemusíme udělat hned, ale je dobré se k tomu vždy doma vrátit a alespoň se o to pokusit. Pokud se nám to nedaří, můžeme se např. na facebooku poohlídnout po nějaké skupině, kde nám mohou s určením pomoci. Takových skupin je opravdu hodně a často v nich najdete opravdové odborníky nebo podobné nadšence jako jsme my.

Pro určování různých organismů můžete využít řadu našich kartiček, které jsou vhodné na výlety do přírody. V neposlední řadě lze využít různé aplikace na telefonu, známý je např. iNaturalist.

Jak začít psát zápisník s dětmi?

Nejlepší je jít dětem příkladem. Děti pak mohou od nás odkoukat mnoho zajímavých věcí. A nemusíme jim je nutně vysvětlovat. Mohou například odkoukat co a proč nás zajímá, jak se měří nebo, že si všímáme i malých detailů.

Děti by měly pracovat na deníku převážně samy, těm, které ještě neumí psát, můžeme pomoci se zaznamenáním písemných poznámek. Určitě bychom se měli vyhnout jakémukoli hodnocení výsledků a výtvorů. Pokud chceme do procesu tvorby vstoupit je lepší pojmenovávat věci pravými jmény a výsledek nehodnotit: „Podívej, jak je ten květ vzadu tmavší, než ve předu, všiml jsi si toho?“.

I když je kresba a malba důležitou součástí k zachycování přírody, nemusíme být zrovna Picasso, abychom si mohli tvorbu deníku užívat. Pokud si tvorbu deníku užíváme a budeme jej tvořit pravidelně, brzy zjistíme, že se naše schopnost malovat začíná postupně zlepšovat. Protože, umět kreslit je schopnost, kterou se většina z nás může naučit (i když si myslí, že nemá žádný talent). A často může kreslit lépe někdo, kdo nemá talent, ale často kreslí než ten, kdo talent má, a po celý rok nevezme do ruky tužku (pokud ovšem jeho talent není geniální, ale to je velmi vzácné).

Pokud hledáte inspiraci, můžete ji najít mezi obrázky na internetu, zkuste hledat pod heslem: „nature journaling“.

V některém z dalších článků se zaměříme na různé kreativní tipy, které můžete využít při tvorbě zápisníků o přírodě.